Läs- och skrivsvårigheter
Vi kartlägger, informerar och ger råd om läs- och skrivsvårigheter, dyslexi.
Läs- och skrivsvårigheter kan ha många olika orsaker och det yttrar sig på olika sätt. Vi ger information och rådgivning om läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Vi gör också läs- och skrivbedömningar och ger förslag på åtgärder.
Så här går bedömningen till
- samtal
- test och bedömningar av: talat språk, lästeknik, läsförståelse, skrivning och språkligt minne
- tidsåtgång: fyra timmar vid ett eller flera tillfällen
- överlämning av utredningsresultat, inklusive åtgärdsförslag
- skriftlig dokumentation.
Vi samarbetar med våra utbildningsanordnare
Vi pratar med våra utbildningsanordnare om läs- och skrivsvårigheter och om undervisning för personer med funktionsvariation. Vi pratar om:
- Varför är det viktigt att göra en utredning och hur det går till?
- Hur identifierar man läs- och skrivsvårigheter?
- Hur kan lärare stötta eleverna?
- Hur förväntas skolan stötta elever genom pedagogiska anpassningar och hjälpmedel vid kunskapsinhämtande som prov?
För demonstration av kompensatoriska hjälpmedel
Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
Myndigheten för tillgängliga mediers webbplats
Ungkompensations webbplats