Supporttekniker IT
En supporttekniker inom IT kan sköta jobba med servrar, nätverk och IT-system. Jobbet kan innebära praktiskt arbete med installation och underhåll, men också kontakt med människor som behöver support.
Som supporttekniker behöver du kunna ge stöd och lösa problem med datorer åt kunder eller kollegor. Dina arbetsuppgifter kan vara att sköta underhåll av till servrar eller nätverk. Du kan behöva felsöka och åtgärda fel. .
Det finns olika specialområden inom IT-support och du kan specialisera dig om du vill.
Läs mer om yrke, framtid och lön som supporttekniker inom IT på Arbetsförmedlingens webbplats.
Yrkesutbildning till supporttekniker inom IT
När du klarat utbildningen har du grundläggande kunskaper och färdigheter som nätverkstekniker. Du kan då börja arbeta med enklare uppgifter som junior nätverks- eller supporttekniker.
Arbetsplatsförlagt lärande ingår med minst 15% av utbildningen förlagd på ett företag.
Förkunskaper
- Godkända betyg i svenska från grundskolan eller svenska som andraspråk delkurs 4, eller motsvarande kunskap
Om utbildningen
- Utbildningen är på heltid
- Utbildningen är i formen klassrum
- Utbildningen är 52 veckor, 1500 poäng
- Du har rätt att söka studiemedel från CSN. Det är du själv som ansvarar för din ekonomi och ansökan till CSN.
Praktik/APL
Under utbildningen ingår praktik/APL (arbetsplatsförlagt lärande).
Innehåll
Under utbildningen läser du bland annat kurser som handlar datorteknik, nätverksteknik och digital kommunikation.
Läs mer om innehållet i utbildningen på ansökningswebben. (Sök på IT support).
Ansök till utbildningen
Ansök på ansökningswebben. (Sök på IT support)
Har du frågor eller vill du ha hjälp med ansökan?
Läs mer om att söka utbildning på komvux.
Extra stöd och anpassningar
Du kan få extra stöd eller anpassningar om du behöver det för att klara dina studier.
Läs om hur Lärcentrum ger hjälp att studera på sfi och komvux
Läs om resursteamet som hjälper till med anpassningar av lokaler